Ohita navigaatio

Väestönsuojista, turvallisuusohjeista ja pelastussuunnitelmista 05.04.2022

Tunnetko oman talosi turvallisuusohjeen ja pelastussuunnitelman? Niistä löydät tärkeää tietoa muun muassa väestönsuojeluun sekä erilaisiin vaara- ja riskitilanteisiin liittyen.

Lappeenrannan Asuntopalvelun kiinteistöissä on yhteensä 108 väestönsuojaa. Kaikissa Asuntopalvelun kohteissa ei ole omaa väestönsuojaa. Tällöin kohteella voi olla nimetty väestönsuojapaikka muussa kiinteistössä, tai kiinteistö kuuluu yleisen väestönsuojelun piiriin. Lisätietoa yleisistä väestönsuojista voit lukea Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen sivuilta.

Yleinen turvallisuusohjeTalosi ilmoitustaululla on yleinen turvallisuusohje, josta näet tiedon kohteesi väestönsuojasta. Yleinen turvallisuusohje sisältää tärkeää tietoa ja tiiviit toimintaohjeet, joten siihen kannattaa tutustua muutenkin.

Omistaja vastaa väestönsuojan kunnosta

Jos talossasi on väestönsuoja, sen ovi on merkitty kansainvälisellä tunnuksella, jossa on sininen kolmio oranssilla pohjalla. Normaalioloissa suojatiloja käytetään usein varastoina – myös Asuntopalvelun kiinteistöissä olevat väestönsuojat toimivat useimmiten irtainvarastoina.

Pelastuslain mukaan rakennuksen omistajalla on vastuu väestönsuojan sekä sen varusteiden ja laitteiden toimintakunnosta sekä huoltamisesta ja tarkastamisesta. Osana Asuntopalvelun normaalia ylläpitotoimintaa kaikki väestönsuojat tarkastetaan ja väestönsuojien mahdolliset puutteet korjataan.

Pelastuslaki velvoittaa, että väestönsuoja sekä väestönsuojeluvälineet ja -laitteet on pidettävä sellaisessa kunnossa, että väestönsuoja voidaan ottaa käyttöön 72 tunnissa. Tässä ajassa suoja tyhjennetään ylimääräisestä tavarasta ja varustetaan suojakäyttöön.

Viranomaisten ohjeistusta tulee kuunnella

Väestönsuojia ei oteta käyttöön kaikissa poikkeus- tai vaaratilanteissa. Etelä-Karjalan pelastuslaitos ohjeistaa suojautumaan ensisijaisesti sisätiloihin ja siirtymään väestönsuojaan vasta viranomaisen käskystä, väestönsuojan käyttökuntoon laiton jälkeen.

Ennen käyttökuntoon laittamista väestönsuoja ei suojaa kuin rakenteidensa verran. Esimerkiksi ilmanvaihto ja suojan tiivistykset eivät ole automaattisesti toiminnassa. Poikkeus- tai vaaratilanteissa onkin tärkeää kuunnella viranomaisten ohjeistusta.

Jos viranomaiset antaisivat määräyksen väestönsuojan käyttöönottoon, Asuntopalvelu järjestäisi käyttöönoton yhteistyössä huoltoyhtiöiden kanssa.

Lisätietoa väestönsuojelusta

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKin verkkosivuilla on kattavasti tietoa väestönsuojelusta, muun muassa siitä, mitä väestönsuojaan saisi ja ei saisi ottaa mukaan. Jos viranomaisilta tulisi käsky siirtyä väestönsuojaan suojan käyttökuntoon laiton jälkeen, SPEKin mukaan jokaisen pitäisi itse huolehtia mukaan omaan käyttöön elintarvikkeita 2–3 vuorokauden tarvetta varten, juomaa, henkilökohtaiset lääkkeet ja hygieniatarvikkeet, vuodevaatteet (esim. makuupussi ja retkialusta), taskulamppu ja paristoja sekä joditabletteja. Lisäksi mukaan väestönsuojaan voisi ottaa ajanvietettä (kirjoja, pelejä, paperia, kyniä) sekä tarvittaessa korvatulpat. Alkoholia, huumeita, aseita, lämpöä tuottavia laitteita (kaasukeitin, myrskylyhty jne.) eikä pahanhajuisia tuotteita väestönsuojaan ei saisi viedä. Tupakointi väestönsuojassa on kielletty. Väestönsuojat on tarkoitettu ihmisten suojaamiseen, joten lemmikkejä väestönsuojiin ei käytännössä voisi viedä. Opaskoiran ja vastaavan palveluskoiran, kuten diabeetikon hypokoiran, saisi kuitenkin viedä suojaan.

Tunnethan talosi pelastussuunnitelman?

Oman talosi väestönsuojelusta samoin kuin kohteesi muistakin turvallisuusasioista kerrotaan tarkemmin kiinteistösi pelastussuunnitelmassa. Pelastussuunnitelmassa on tärkeää tietoa erilaisista vaara- ja riskitilanteista (tulipalo, sisälle suojautuminen, kaasuvaara jne.) sekä toimintaohjeita erilaisiin poikkeustilanteisiin. Suosittelemmekin asukkaita tutustumaan oman talonsa pelastussuunnitelmaan verkossa.

Linkin kotitalosi pelastussuunnitelmaan löydät ilmoitustaululla olevasta yleisestä turvallisuusohjeesta, tai kätevimmin pääset pelastussuunnitelmaan Asukassivujen kautta: kirjaudu sisään Asukassivuille joko aiemmin tekemilläsi tunnuksilla tai vahvalla kertatunnistautumisella > klikkaa etusivulta Kiinteistön tiedot > Linkit > Pelastussuunnitelma

Onko kotivarasi kunnossa?

Etelä-Karjalan pelastuslaitos muistuttaa, että väestönsuoja-asioista riippumatta kuntalaisen yksi tärkeimmistä teoista varautumisessa on riittävän kotivaran ylläpitäminen. Kotivara tarkoittaa, että kotiin olisi hyvä varata kolmen päivän varaksi riittävä määrä ruokaa, juotavaa / kannellisia astioita veden säilyttämiseen, lääkkeitä, käteistä rahaa ynnä muuta omassa arjessa tarpeellista.

Kotivara tuo turvaa esimerkiksi pitkien sähkökatkosten tai sairastumisen tai vedenjakelun tai maksuliikenteen häiriöissä. Kotivaraa hyödynnettäisiin myös silloin, jos viranomaiset antaisivat käskyn väestönsuojaan suojautumisesta. Väestönsuojaan siirryttäessä asukkaiden olisi tuotava suojaan mukanaan muun muassa omat ruoat. Viranomaisten ja järjestöjen laatimasta 72 tuntia -varautumissuosituksesta voit lukea lisää https://72tuntia.fi/

Tekstin lähteet: Etelä-Karjalan pelastuslaitos, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK, pelastuslaki
Alkuperäisen kuvan/yleisen turvallisuusohjeen lähde: www.pelastussuunnitelma.fi / Caverion Suomi Oy

Lisätietoa väestönsuojista:

Lisätietoa omatoimisesta varautumisesta: