Ohita navigaatio
EN

Koronatilanteen vaikutukset
palveluihimme ja asumiseen

(Sivu päivitetty viimeksi 3.6.2021)

Tältä sivulta löydät ajankohtaiset tiedot siitä, miten koronavirustilanne vaikuttaa palveluihimme ja asumiseen. Näillä varotoimenpiteillä ja ohjeilla pyrimme osaltamme ehkäisemään koronaviruksen leviämistä. Seuraamme koronatilanteen kehittymistä sekä viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden mukaisesti. Tiedotamme muutoksista näillä verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa: www.facebook.com/lappeenrannanasuntopalvelu

 

TÄLLÄ SIVULLA:


ASIAKASPALVELU

Toimistomme asiakaspalvelu Valtakadulla on toistaiseksi suljettu ja palvelee ainoastaan ajanvarauksella, tällöinkin vain välttämättömissä asioissa. Jos olet ajanvarausasiakas, tulethan sisään vain terveenä ja kasvomaskin kanssa, käytäthän käsidesiä sekä noudatathan turvavälejä.
Palvelemme asiakkaitamme turvallisesti ja helposti sähköisten kanavien kautta sekä puhelimitse:

 

ASUKASTOIMINTA, ASUKASKOKOUKSET JA KERHOTILAT

Kasvokkainen asukastoiminta sekä kasvokkaiset asukaskokoukset olivat koronavirustilanteen ja siitä johtuneiden kokoontumisrajoitusten takia tauolla. 31.5.2021 Etelä-Karjalan alueellinen COVID-19 tilanneku​varyhm​ä totesi, että koronavirusep​id​emia on Etelä-Karjalan alueella perustasolla. 1.6.2021 aluehallintovirasto päätti, että Etelä-Karjalan kokoontumisrajoitukset kumotaan kokonaan. Kokoontumisrajoituksesta luopumisesta huolimatta kaikessa kanssakäymisessä – myös asukkaiden toiminnassa, kokoontumisissa, kerhotilojen käytössä sekä omissa yksityistilaisuuksissa – on erittäin tärkeää ylläpitää käsi- ja hengitystiehygieniaan liittyvä käytäntöjä, kasvomaskin käyttöä sekä fyysisiä etäisyyksiä (1–2 metriä) muihin. Toimintaan ja tilaisuuksiin tulee osallistua vain oireettomana. Etelä-Karjalan alueellinen tilannekuvaryhmä arvioi suositusten tarpeellisuutta viikoittain. Voimassa olevat rajoitukset ja suositukset voi tarkistaa Eksoten sivuilta.

Asukastoimintaan sekä asukaskokouksiin ovat lähtökohtaisesti tervetulleita kohteen kaikki asukkaat. Asukaskokousten suhteen on hyvä muistaa, että kutsu kokoukseen tulee toimittaa kaikkien asukkaiden nähtäville (kohteen ilmoitustauluille tai jokaiseen asuntoon) kaksi (2) viikkoa ennen kokousta. Toimintansa suunnittelemiseksi talojen asukkaiden tai asukastoimikuntien kannattaa keskustella seuraavista asioista:

• Onko asukastoimikunnan määräaika umpeutunut tai umpeutumassa, ja onko aika kutsua koolle asukkaat ja valita uusi toimikunta?
• Millaisia toiveita ja odotuksia teillä on asukastoiminnan suhteen?
• Millaista aktiviteettia ja tapahtumia haluaisitte järjestää talossanne?

Asukaskokouksia voi haluttaessa järjestää myös etäyhteyksin. Jos asukkaat toivovat Asuntopalvelun järjestävän asukaskokouksia, ne suunnitellaan tapauskohtaisesti. Otathan silloin yhteyttä: saara.pakaslahti(a)aspakoti.fi tai 020 496 3231. Jos talossanne ei vielä ole asukastoimintaa tai koette tarvitsevanne asukastoimintaan käynnistämiseen tai elvyttämiseen Asuntopalvelun apua, tutustu aiheeseen täällä ja ota rohkeasti yhteyttä.


AVAINTEN HUOLLOT

Elektronisia avaimia huolletaan Asuntopalvelun toimistolla vain ajanvarauksella. Huoltoajan sopimiseksi otathan yhteyttä asiakaspalveluumme soittamalla 0800 143 100 tai sähköpostilla aspainfo@aspakoti.fi


AVAINTEN NOUDOT

Avainten noudot toimiston avainautomaatista, automaatti on avoinna joka päivä klo 6–21.

 

AVAINTEN PALAUTUKSET

Avainten palautukset toimiston ulko-ovessa olevaan luukkuun (laitathan avaimiin yhteystietosi ja merkinnän mistä osoitteesta on kyse).


HUOLTOTYÖT JA ASUNTOKÄYNNIT

Jos asunnossasi on tarpeen tehdä korjaustöitä ja asunnossa oleskelee sairastunut, altistunut, koronaviruksen vuoksi karanteenissa oleva tai riskiryhmään kuuluva henkilö, pyydämme huomioimaan tämän vikailmoitusta tehdessä. Jos korjausta vaativa vika ei ole kiireellinen, harkitse, voisitko tehdä vikailmoituksen myöhemmin.

Vikailmoitukset kannattaa tehdä Asukassivujen kautta tai vaihtoehtoisesti soittamalla suoraan kiinteistöhuoltoon. Oman talon kiinteistöhuoltoyhtiön voit tarkistaa täältä.


JÄTEHUOLTO JA KIERRÄTYS

Jätteiden käsittelyohjeita tarkennettiin valtakunnallisesti jo vuonna 2020, jätteiden välityksellä tapahtuvan koronaviruksen leviämisen välttämiseksi. Taudin leviäminen jätteiden välityksellä on epätodennäköistä, mutta toimenpiteillä pyritään varmistamaan jätehuollon toimivuus myös poikkeustilanteissa. Tarkistathan ajantasaiset jätehuollon ja kierrätyksen ohjeistukset: www.ekjh.fi

Muistathan myös, että kertakäyttöiset kasvomaskit tulee hävittää sekajätteessä. Ethän heitä kasvomaskeja WC-pönttöön, luontoon tai kaduille.


KASVOMASKIT

Kertakäyttöiset kasvomaskit tulee hävittää sekajätteessä. Ethän heitä kasvomaskeja WC-pönttöön, luontoon tai kaduille.

Jos sinun täytyy asioida toimistollamme ajanvarauksella, tulethan sisään vain terveenä ja kasvomaskin kanssa, käytäthän käsidesiä sekä noudatathan turvavälejä.

Käytäthän kasvomaskia tarvittaessa muutenkin – tarkempaa tietoa saat muun muassa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten sekä THL:n sivuilta.

 

LENKKISAUNAT

Koronarajoitusten lievennyttyä talosaunojemme lenkkisaunavuorot avautuvat jälleen 1.6.2021 alkaen. Asuntokohtaiset saunavuorot jatkuvat kuten tähänkin asti.


PYYKKITUVAT ELI TALOPESULAT

Pyykkituvat eli talopesulat ovat asukkaiden käytössä edelleen. Jokaisen pyykkituvan käyttäjän tulee huolehtia käsihygieniasta, siivota jälkensä ja ottaa huomioon talon muut asukkaat, eli pyykkitupien ohjeita tulee ehdottomasti noudattaa. Muistattehan, että käyttövuorot 2 tuntia / päivä / pesukone, varataan pesulassa olevasta kalenterista. Talopesulan käyttöaika on päivittäin klo 7–22.


SAUNAVUOROT / TALOSAUNAT

Koronarajoitusten lievennyttyä talosaunojemme lenkkisaunavuorot avautuvat jälleen 1.6.2021 alkaen. Asuntokohtaiset saunavuorot jatkuvat kuten tähänkin asti. Saunavuorolla huomioithan kuitenkin seuraavat asiat:

  • pidättäydy saunakäynnistä, jos tunnet olosi sairaaksi
  • saunatiloja ei kyetä siivoamaan jokaisen vuoron jälkeen, joten saunojan vastuulla on kiinnittää huomiota huolelliseen hygieniaan
  • jokaisen saunojan tulee käyttää laudeliinaa
  • puhdista jälkesi siten, että seuraavan saunojan on mahdollisimman turvallista ja mukavaa tulla saunatiloihin


SIIVOUS

Siivousta on pyritty tehostamaan mahdollisuuksien mukaan. Tästä huolimatta jokaisen asukkaan sekä talon yleisten tilojen käyttäjän tulee huolehtia säännöllisestä ja huolellisesta käsi- ja yskimishygieniasta.


SÄHKÖISET PALVELUT

Palvelemme asiakkaitamme turvallisesti ja helposti sähköisten kanavien kautta sekä puhelimitse:


TAPAHTUMAT ASUKKAILLE

Lappeenrannan Asuntopalvelun asukkailleen järjestämät kasvokkaiset tapahtumat ovat koronavirustilanteen takia olleet tauolla. 25.5.2021 järjestimme virtuaalisen asukastapahtuman etäyhteyksin; lisätietoa ja tapahtuman tallenne täällä. Tiedotamme tulevista tapahtumista muun muassa tällä www.aspakoti.fi-sivustolla sekä sosiaalisessa mediassa: www.facebook.com/lappeenrannanasuntopalvelu


VIKAILMOITUKSET

Huoneistoissa ja talossa ilmenevistä vioista kannattaa ilmoittaa kiinteistöhuoltoon Asukassivujen kautta. Kun vikailmoituksen tekee Asukassivujen kautta, myös vikailmoituksen tekijä saa tiedon, kun ilmoitus on vastaanotettu, se on työn alla ja vika korjattu.

Vikailmoituksen voi vaihtoehtoisesti tehdä soittamalla huoltoyhtiöön. Kiireellistä reagointia vaativat ongelmat on aina ilmoitettava välittömästi soittamalla kiinteistöhuoltoyhtiöön. Oman talosi huoltoyhtiön voit tarkistaa täältä, ja huollon yhteystiedot puolestaan näet tältä sivulta.

Jos asunnossasi on tarpeen tehdä korjaustöitä ja asunnossa oleskelee sairastunut, altistunut, koronaviruksen vuoksi karanteenissa oleva tai riskiryhmään kuuluva henkilö, pyydämme huomioimaan tämän vikailmoitusta tehdessä. Jos korjausta vaativa vika ei ole kiireellinen, harkitse, voisitko tehdä vikailmoituksen myöhemmin.

 

VUOKRANMAKSUVAIKEUDET​

Jos taloudellinen tilanteesi ja sitä myöten vuokranmaksusi vaikeutuu koronatilanteesta johtuvien poikkeusolojen takia, ota välittömästi yhteyttä Kelaan. ARA:n ohjeen mukaan asukkaiden on vuokranmaksuvaikeuksissa haettava ensisijaisesti asumistukea ja toimeentulotukea, tai korotusta näihin etuuksiin. Mikäli tämä ei tuo helpotusta tilanteeseen, asukkaan on pyrittävä sopimaan maksuaikataulujen joustamisesta suoraan Intrum Oy:n kanssa. Mahdollisten vuokranmaksuvaikeuksien hoitamisesta voit lukea lisää täältä.


VUOKRASOPIMUKSEN ALLEKIRJOITUS

Jos vuokrasopimuksen allekirjoittaminen on sinulle ajankohtaista, allekirjoittaminen ei vaadi toimistolla asioimista, vaan onnistuu sähköisesti. Asiakaspalvelumme kanssa puhelimitse tai sähköisesti asioidessa saat lisätietoa vuokrasopimuksen allekirjoittamisesta sähköisesti.


YLEISESTI KORONAVIRUKSEEN LIITTYEN

Muistutamme jokaista, jolla on vähäisiäkin koronavirusinfektioon viittaavia oireita, tekemään sähköisen oirearvion Omaolo-palvelussa tai ottamaan puhelimitse yhteyttä lähimmälle terveys-/hyvinvointiasemalle tai päivystysapuun. Tällöin henkilö saa tarkemmat ohjeet terveydenhuollon henkilökunnalta ja on velvollinen myös noudattamaan niitä.

Koronavirukseen sairastuneiden tai karanteenissa olevien henkilöiden ei tule käyttää talojen yleisiä tiloja, kuten pyykkitupia. Hissejä sekä tarpeetonta oleskelua talon yleisissä sisätiloissa tulee välttää.

Suosittelemme ylipäätään noudattamaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten toimintaohjeita koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.


Näillä varotoimenpiteillä ja ohjeilla pyrimme osaltamme ehkäisemään koronaviruksen leviämistä. Seuraamme koronatilanteen kehittymistä sekä viranomaisten ohjeita ja toimimme niiden mukaisesti. Tiedotamme muutoksista näillä verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa: www.facebook.com/lappeenrannanasuntopalvelu